FORUM

Du är inte ensam. Här kan du diskutera dina tankar och
erfarenheter med andra som är i samma situation som du.
Du är helt anonym när du skriver på Forumet, endast ditt Alias visas här.
Alla kommentarer och texter läses och godkänns innan publicering.
Kränkande och namngivna påhopp godkänns inte här.

Forum Navigation
Vänligen för att skapa trådar och inlägg.

Hur gör ni vid skiften av barnen mellan mamma/pappa?

Mötas fysiskt med barnens andra förälder vid skiften eller inte?
Ej mötas fysiskt
Mötas fysiskt
Vet ej

Jag och mitt ex har gått igenom en skillmässa - nåväl - vi är i full gång för frågan är om man någonsin blir klar. Vi har börjat ha varannan vecka. Barnen är två till antalet och är 8 respektive 10 år.

Barnens mamma påstår att vår kontakt är viktig - såklart att den är viktig men till vilket pris? Hon säger t.ex. att det är viktigt att vi ses fysiskt framför barnen i samband med överlämningen så barnen "känner av kontakten" osv. Jag förstår poängen med det, men anser att i vårt fall - där det är väldigt infekterat fortfarande - inte är en bra lösning att barnen ska bevittna den sura stämningen vecka efter vecka. Det måste ju med all rimlighet vara bättre att t.ex. göra överlämningen i skolan så det blir smidiga övergångar utan sura miner. Jag anser att barnen ska få en "kickstart" i det här och i synnerhet inför och i samband med det i övrigt känsliga bytet av veckor.

I övrigt pratar jag tex positivt om mamma inför barnen, ger inte barnen dåligt samvete vid saknad av mamman utan vi pratar om det och ringer även ibland - men inte hela tiden. Jag har dock bett mamman att inte ringa barnen hela tiden på mina veckor, eftersom de aldrig riktigt landar hos mig då.

Vad tycker andra? Hur gör ni? Hur "ska" man göra? Hoppas på input från andra här eftersom jag just nu står ensam och stångas varje vecka.

/Fredrik

Hej Fredrik. Jag tycker inte det finns någon "regel" kring detta. Dock ett viktigt ämne. Men enligt min åsikt så blir väl inte barnen lyckligare av att ni ses varje vecka, snarare förvirrade. Ni har ju valt att leva separata liv nu. Visst, om ni kan ses på en fotbollsplan någon gång är det ju positivt. Men varje vecka känns onödigt.

Jag och mitt ex ses bara vid speciella tillfällen så som skolavslutningar och uppvisningar på aktiviteter. Inget annat.

Stå på dig och hejja dig!