SAMARBETE MED SPW

Hälsan mitt i uppbrottet

Vikten av träning och kost

GO GRAB – Erbjudande! Som medlem hos GO ON får 25% rabatt på alla priser på onlineträning med SPW!
Länk till intresseanmälan här

Oavsett om träning var en del av ditt liv eller inte innan uppbrottet så finns det många aspekter värda att lyfta i hur du kan tänka kring just fysisk aktivitet, träning och kost både innan, under och efter en skilsmässa/ separation. 

Vi kommer att guida dig genom alla tre faser och ge dig tips på hur du upprätthåller din träning och hur du faktiskt kan använda dig av fysisk aktivitet som en positiv faktor på olika sätt, beroende på var någonstans i processen du befinner dig såväl mentalt och fysiskt. När passar styrketräning in? Hur hårt bör jag pressa mig? När är ett långpass löpning rent kontraproduktivt? Hur gör jag med träningen när jag inte kan äta eller är hungrig? Hur kan jag bli starkare, jobba på bättre kondition, strukturera upp kosten när jag bara har tid för mig själv varannan vecka? 

I den här artikelserien kan läsa om alla våra tankar kring detta under respektive fas.

Vi är SPW – Starkare med Pinel och Wallanger
Karin och Marcus som tillsammans driver en onlinetjänst med träning, kost och rehab riktad till dig. Mitt i livet.

Karin (jag) är fysioterapeut sedan 2005 och har coachat hundratals starka kvinnor både IRL och online sedan 2016. Marcus har jobbat med träning sedan 2011 och är välrenommerad PT samt utbildad kostrådgivare med många klienters solskenshistorier i bagaget.

Min egna skilsmässa
För ett år sedan gick jag igenom en skilsmässa efter långdraget förarbete. Så förutom personliga erfarenheter av själva uppbrottet har jag precis stigit in i fas 3 med barnen varannan vecka, ny partner och ständigt nya utmaningar som ploppar upp längs vägen. Det är trots allt 2020, motgångarnas men även möjligheternas år.

Våra klienter kommer ofta till oss med en smärtproblematik där prio alltid är att bli smärtfri, men även att kunna träna smärtfritt och bli starkare på vägen till målet. Vi finns där som stöd och bollplank för att få ihop livet där träningen ska finnas som en naturlig del med rimliga krav. De bästa resultaten uppnår vi genom att hitta en balans mellan en fungerande vardag, tillräcklig återhämtning och en varierad genomtänkt kost. 

För att bli just starkare krävs inte bara ett smart och noggrant val av övningar med rätt dos och utförande. Vi måste se till helheten. Allt från stress, sömn, kost och dina fysiska förutsättningar här och nu spelar in för att hitta rätt. 

Det är en ynnest och fantastiskt roligt att få göra detta ihop som ett team – träning, rehab och kostrådgivning online. Fast på vårt sätt! Vi tror stenhårt på individualiserad styrketräning, med tät klientkontakt där vi tillsammans tar ett helhetsgrepp kring din hälsa med smärtfrihet och välmående i fokus. 

Kost och träning mitt i uppbrottet
Du är nu i mitt i – fasen. När skilsmässan blir en verklighet och både kropp och knopp kommer hantera stress, träning och situationer annorlunda. Det kommer att ändra vårt tänk om hur vi ska träna jämfört med före-fasen.

Likt tidigare så är det fler stressorer att tänka in, det är fler delar än de vi aktivt tänker på som påverkar oss, t.ex sömnbrist, oregelbundet ätande, sämre val av mat och jobbiga samtal.

Se dig själv som ett batteri där varje del av din dag kräver mer eller mindre energi.

Här är det viktigt att prioritera in både återhämtning så att du hinner ladda upp energinivåerna igen men även göra en prioriteringslista över vad du tycker är viktigt här och nu. Ger du dig inte chans att få upp energinivåerna efter något som tömt batteriet så kommer du fungera på minimum och risken för en ren urladdning ökar.

Träningsmässigt vill vi därför ändra från något mastigare pass till kortare och mer tillåtande pass. Är du van löpare så är kortare distanser att föredra. Tränar du på gym med ett högt tempo så skala ner något. Mer vila mellan övningarna, inga maxtunga lyft och undvik “huvudet in i väggen-träning”

Styrketräningen är dock en bra träningsform på så sätt att det ger en känsla som följer med ut ur gymmet och hjälper till med den mentala styrkan. Känner du dig stark fysiskt så kommer du bli starkare psykiskt.

Fysisk aktivitet som dans, yoga eller andra gruppträningspass passar väl in här. Du får en endorfinkick och slipper samtidigt bestämma över träningen själv, vilket många uppskattar när vi har många tankar snurrandes. Du blir mer närvarande i nuet och får ett mental avbrott.

Välj något du tycker är roligt!
Att ge sig ut i naturen på en promenad har visat sig lugna sinnet och sänka stressen mer än en powerwalk på ett löpband eller ett mer hetsigt pass. Skulle du däremot känna ett motstånd till träningen och vill hoppa över något pass då och då för att du blir stressad och det skulle ta mer energi än du får, så är det okej det med. Hoppa över det och kom igen nästa dag.

Det är vanligt att vi lätt glömmer bort maten när vi har något som tar mycket mental energi. Oftast blir det mer av ett mellanmål eller småätande som äts istället för riktiga måltider.

Planera in dina måltider till en början så att du vet att det blir av och slipper ha ytterligare en sak i bakhuvudet. Förbered gärna för fler än en dag så att det finns färdigt. Enkelt är mottot här. Skulle du däremot sakna matlust helt så finns det andra alternativ vi kan ta till och det är att komplettera den mat du äter med något i flytande form.

Att dricka sin energi är lättare än att äta den. En smoothie på bär och/eller en mix av havregryn tillsammans med några nötter hjälper en bra bit på vägen. Även här kan du mixa en stor kanna och ha färdig i kylen eller ta med ut.

Om du tränar ett par pass i veckan så behöver du ge kroppen det den behöver för att orka bygga upp sig igen och det behöver inte vara något krångligt eller superuttänkt.

Hur ska du tänka kring kosten?
Gör en lista på livsmedel eller maträtter du vet fungerar utan större motstånd, 4-6 stycken räcker till en början och rotera bland dem. K
om ihåg att du befinner dig i en situation som är unik på flera sätt och ställ inte höga krav på dig själv, var snäll!

Behöver du hjälp eller stöd för att få ihop ditt nya livspussel med allt vad träning och mat heter så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. 

Missa inte erbjudandet om 25% rabatt på alla priser på vår onlinetjänst.
Länk till intresseanmälan här

 

  Hoppas vi ses!